Etap swoistej mowy dziecięcej ma swój koniec po ukończeniu siódmego roku życia. U dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym bardzo wyraźnie dostrzeżemy wszelkie opóźnienia lub zaniedbania w rozwoju mowy z poprzednich okresów. Konieczne jest wówczas podjęcie systematycznej terapii logopedycznej.
Na tym etapie dziecko posługuje się już swobodnie mową, ale proces rozwoju języka jest nadal kontynuowany. Przede wszystkim w szkole, gdzie nauka skoncentrowana jest na opanowanie języka w stopniu umożliwiającym swobodne i poprawne wypowiadanie się w mowie i piśmie.
Co nowego u 6 i 7-latka?
-
duże zainteresowanie światem i zjawiskami w nim zachodzącymi powoduje, że intensywnie wzbogaca się słownik dziecka, a tym samym następuje wzrost rozumienia,
-
wypowiada się pełnymi i złożonymi zdaniami, coraz bardziej poprawna gramatycznie,
-
używa wszystkich części mowy,
-
potrafi poprawnie wymawiać wszystkie dźwięki, nawet te trudne do opanowania tzn. sz, cz, ż, dż, r,
-
pojawia się świadomość językowa – dziecko zauważa pomyłki słowne,
-
potrafi przekazać werbalnie swoje uczucia, myśli i pragnienia.
Co wzbudzi niepokój?
- brak realizacji głosek szeregu szumiącego: sz, cz, ż, dż,
- seplenienie, czyli wsuwanie języka między zęby podczas mówienia,
- mylenie szeregu szumiącego z syczącym lub ciszącym np. zamiast sok mówi szok, zamiast cały mówi czały, zamiast coś mówi cos lub cosz itp.,
- nie wypowiadanie głoski „r” i zastępowanie jej głoską „j” (w wieku 6 lat głoska „r” może jeszcze nie występować, powinna być jednak zastępowana przez głoskę „l”; istotne są również ćwiczenia profilaktyczne),
- nieprawidłowa realizacja innych głosek polskiego systemu językowego,
- mowa bełkotliwa i niewyraźna,
- nie wymawianie głosek dźwięcznych, a także zastępowaniueich odpowiednimi głoskami bezdźwięcznymi np. daj – taj, dzbanek – cpanek, telewizja – telefisja, itp.
Dlaczego ważna jest szybka interwencja i wczesna profilaktyka?
Mówienie oraz sposób artykułowania głosek z czasem staje się nawykiem. Nawyk to rutynowe, pozbawione refleksji działanie, którego bardzo trudno jest oduczyć. Dlatego im wcześniej zainterweniujemy, szybciej skorygujemy nieprawidłowe realizacje głosek.
W przypadku wątpliwości związanych z rozwojem mowy u Państwa dzieci zapraszam na bezpłatne konsultacje e-mail pod adresem: [email protected] lub poprzez formularz kontaktowy na stronie www.szaja.pl .